onsdag den 15. juni 2011

Koldhævede Boller

I går aftes inden jeg gik i seng, besluttede jeg mig for, at der skulle være nybagte boller til morgenmaden. Heldigvis har jeg en kanon god opskrift på koldhævede boller, hvor man ikke engang får hænderne gjort beskidte. De er fantastiske og nemme, men ikke nok med det, de er rigtig dejlige luftige og kan holde et par dage i en lukket pose.
I denne opskrift er det kun fantasien der sætter grænser.






Koldhævede boller:
Nok til 13 boller

7-8 dl kold vand
50 gram gær
600 gram mel ( bestemmer selv, hvad for en slags mel du vil bruge)
400 gram havregryn
1,5 spsk sukker
1 tsk salt

Dagen før:
Bland det hele sammen med en spiseske, så det bliver en rimelig klistret masse.
Når dejen er slået sammen, så tag film over skålen og sæt det i køleskabet.
Dejen skal mindst stå i 8 timer.

Om morgen:
Tænd ovnen på 200 grader varmeluft
Tag to spiseskeer og tag dejen med spiseskeen og brug den anden til at tage dejen på bagepladen
Bag bollerne i 20 minutter

Du kan bruge denne opskrift som en slags grund dej og tage det tilbehør i som du nu har lyst til.
De ingredienser jeg bruger i dejen, dog ikke i samme portion, men fra gang til gang er: groft hakket æbler ( bruger 1,5 stk æble) groft hakket mørk chokolade, groft hakkede mandler, hørfrø, græskar kerner, solsikke kerner, abrikoser som jeg har skåret ud i mindre stykker, revet gulerødder og baby spinat osv.
Hvis du vælger at tage kerner i dejen, så tag mere vand i, da kernerne suger rigtig meget vand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar