lørdag den 25. juni 2011

Jordbærguf med Brownie

Jeg havde fundet en opskrift i et af Feminas blade, og syntes den så så lækker ud, at jeg ville lave den som en dessert til Skt. Hans.
Syntes ikke at desserten skulle stå alene, så jeg lavede en lækker chokolade brownie til, som gav desserten de smags nuancer, som jeg syntes der skal være i en dessert, uden det bliver for kvalmende ( hvis man kan sige det sådan, om en dessert).
Resultatet blev rigtig godt.
Desserten var utrolig let og sommerlig og med et koldt glas Asti steg den lige i graderne.
Hvis jeg skal lave desserten igen, vil jeg vælge at lave dobbelt portion af jordbærpuréen og bruge 1/2 liter fløde i stedet for det der står i opskriften. Brugte dog ikke så meget som der stod.




Jordbærguf:
Til 4 personer

1 Vaniljestang (gerne en i god kvalitet, da dette kan smages)
800 gram friske jordbær
50 gram sukker
11/2 liter piskefløde (kan bruge 1/3 af det der står)
11/2 cremefraiche 38%
50 gram marengs, smuldret (lavede ikke marengs denne gang, da jeg i stedet havde lavet brownie)

Fremgangsmåde:
Skrab vaniljekornene ud af vaniljestangen, og gem dem til cremen. Kom halvdelen af jordbærrene i en lille gryde med sukker og vaniljestangen og varm dem over svag varme, til saften begynder at flyde fra bærrene. Tag dem fra varmen og lad dem køle helt af.
Fjern vaniljestangen og blend bærrene til en puré
Skær resten af jordbærrene i kvarter. Pisk fløden til skum med vaniljekornene, og vend det i cremefraichen. Vend jordbærpuréen i sammen med marengsen.

Anret jordbærguffen i portionsglas eller des ligende


Chokoladebrownie:
Til 10 personer

200 gram smør
370 gram sukker
4 tsk vaniljesukker
4 æg
100 gram mel
4 spsk kakao
1 tsk bagepulver
100 gram hakkede mandler
100 gram hakket chokolade

Fremgangsmåde:
Smelt smørret
Pisk sukker og vaniljesukker i
Rør de hele æg i
Fold mel, bagepulver og kakao i dejen
Tilsæt hakkede mandler og chokolade
Hæld dejen i en form (portionen passer til en springform på 24 cm, men jeg brugte en på 25 cm, og der blev den rimelig tyk)
Bages ved 190 grader i ca. 30 minutter (lige under midt for ovnen)

Tag kagen ud og lad den køle af. Det gode ved en brownie er, at hvis der bliver noget tilbage, så kan du enten fryse den ned, eller hvis du ved, at du får gæster nogle dage senere serverer den med is og frisk frugt.

God fornøjelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar