torsdag den 23. juni 2011

Den gode jordbærtærte

Så kom tiden hvor opskriften på jordbærtærten skulle tages i brug.
Vi har inviteret mine forældre til Skt. Hans, og syntes de skulle smage min jordbærtærte. Jeg har i lang tid købt jordbærtærte i de forskellige super markeder, rundt omkring i det danske land, men føler mig som regel altid snydt.
Jordbærtærten er altid vildt dyre og der er altid sparet på jordbærene. Så fandt jeg denne opskrift. Og den kan klart anbefales.
Prøvede sidste år, at lave den med blåbær, hvilket også var en god oplevelse, men det hedder ikke jordbærtærte for ingenting.

Syntes dette billede var lidt sjovt, så det blev det der blev valgt.


Den gode jordbærtærte:

Mørdej:
150 gram hvedemel
100 gram smør
50 gram sukker
0,5 æg

Fyld:
100 gram smør
100 gram sukker
100 gram ren rå marcipan
0,5 æg

Creme:
1 pakke kagecreme
1/2 liter piskefløde

500 gram friske jordbær

Fremgangsmåde:
Ælt mørdejen sammen og sæt den i køleskabet i en time
Rør smør og sukker tilsæt revet marcipan og et 1/2 sammenpisket æg

Rul mørdejen ud og læg den i en smurt tærteform. ( jeg har en tærteform på ca. 28 cm i diameter og bruger den til denne. Jeg laver en 1,5 portion af mørdej og fyld, så tærteformen er fyldt op)
Læg fyldet på og bag den ved 200 grader (alm. ovn) i ca. 20 minutter

Tag tærten ud af ovnen og lad den køle helt af.
Smelt den mørke chokolade (jeg smelter 200 gram) og hæld det på tærten, hvor du pensler det ud. Lad det stå og tørre.

Lav kagecremen og stil den i køleskabet og lad det stå i 20 minutter. Pisk i mens den 1/2 liter piskefløde og sæt det på køl
Bland kagecremen og piskefløden sammen og hæld det på tærten

Skær jordbærene i stykker og tage dem på kagen

Velkommen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar