tirsdag den 27. januar 2015

Æble/tranebærbrud med grofhakket mandler og kanel

Da jeg havde prøvet at lave rødbede og gulerodsbrud (gulerodsbrud er en af favoritterne herhjemme), måtte jeg bare prøve at udvikle opskriften.
Dejen bliver lidt mere klæbrig, men det gør absolut intet.
At stå i køkkenet er for mig ren afslapning, og en måde hvorpå jeg samler energi og inspireres. For nogle af jer lyder det genkendende, for andre er det utopi at det skulle kunne være afslappende at være i køkkenet. Men hvor om alt ting er, så bruger jeg utrolig meget tid.


Ingredienser:

50 g gær
5 dl lunken vand
80 g rørsukker
12 g groft salt
300 g sigtemel eller durummel
700 g hvedemel
100 g blødt smør
2 store æg
3 store æbler groft revet
75 g mellem hakket tranebær
75 g solsikkekerner

Sådan gør du:

Hæld det lunkne vand i en røreskål og bland gær, sukker og salt sammen og rør godt ud.
Tilsæt 700 g af sigtemel/durummel og mel.
Skær det bløde smør i terner, og tilsæt det blandingen.
Ælt det godt igennem i 7-8 minutter (brug røremaskine til denne proces).
Dejen skal være lidt klistret. Ikke meget, men en lille smule.;0)
Tag dejen ud af skålen og form den til en kugle.
Lad den hæve på et meldrysset bord (her bruger du 100 g af melblandingen) under et klæde i 60 minutter.



Hak tranebærene, så de er mellem str.
Riv æblerne på et rivejern.
Lav en fordybning i midten af dejen og tilsæt æg, tranebær, solsikkekerner og revet æble.


Tag en Dejskraber (dem der er af hård plast), og begynd og ælte ingredienser ind i dejen.
Denne proces er lidt snasket, men det klarer du.;0)
Brug det resterende mel og indarbejd dette mens du skærer i dejen. Dejen skal ikke være fin, men ligne lidt et krater.


Brug dejskraberen og skær mellem store stykker og placér dem på en beklædt bageplade. Hvis ikke de ligner et brud, så kan du med god samvittighed, skærer lidt i dem.


Ud af denne portion bliver der omkring 15 stykker æble/tranebærbrud.
Halvdelen putter du groft hakket mandler og et strøg stødt kanel. Hvis ikke du er til mandler eller kanel, så kan dette undlades. Jeg puttede det kun på halvdelen, da mine børn ikke er vilde med varme mandler. Men jeg må sige, det smager vildt godt, og afrunder de lækre smagskombinationer.
Lad dem hæve tildækket i 60 minutter.


Tænd ovnen på 220 grader og bag dem på denne grad i de første 10 minutter (pas på, at de ikke bliver mørke).
Derefter sætter du temperaturen ned på 200 grader og bag dem i 10 minutter mere.
Tag dem ud af ovnen og lad dem afkøle i en 10 minutters tid.


God fornøjelse.;0)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar