fredag den 2. september 2011

Red velvet cupcakes med white Meringue frosting overtrukket med mørk chokolade

Havde besøg af nogle af vores fantastiske venner fra Glostrup, og i den anledning ville jeg prøve at lave red velvet cupakes med white meringue frosting, overtrukket med mørk chokolade.
Var rigtig spændt på, om dette ville passe sammen, så derfor ville jeg prøve sammensætningen.
Til denne opskrift skal der bruges en del konditor farve, måske lige i overkanten efter min menig, men det smager ikke kunstigt som man skulle tro. De har en lækker smag af kakao og er dejlige luftige.

Hvis man vælger at bage dem dagen før, er det vigtigt at man putter dem i en pose, så dampen gør dem fugtige, og de derved kan holde sig. Husk at holde posen lukket.

Jeg kan rolig sige at de var helt fantastiske, så de skal helt sikkert laves igen. Næste gang vil jeg prøve at overtrække dem med hvid chokolade.

Red Velvet cupcakes med white meringue frosting, overtrukket med mørk chokolade♥





Til 18 stk. Red velvet cupcakes:

4 dl mel
3,5 dl sukker
1 stor tsk vanilje sukker
2 spk kakaopulver (det helt mørke kakaopulver man bruger til at bage med)
2 tsk bagepulver
1,5 dl kernemælk
2 æg
100 g smør
1½ flaske rød frugtfarve (i den jeg brugte var der 38 ml i hver – og der brugt jeg 1½)


Bland mel, sukker, vaniljesukker, bagepulver og kakaopulver sammen i en stor skål. Bland kærnemælk sammen med frugtfarven i en mindre skål eller kop. Smelt smørret. Put æg, smør og kærnemælk-farve blandingen ned i den store skål til de tørre ingredienser. 
Fordel dejen i cupcakesforme (fyld dem kun ca. 3/4 op da de hæver lidt)
Bag dem derefter i ovnen ved 200 grader i almindelig ovn i 15 minutter.

 



Jeg valgte derefter at lave white meringue frosting.
Det er lidt mere hårdt i skummet end fluffy white frosting som jeg plejer at bruge, men det er velegnet til kager der skal overtrækkes med chokolade, da tørre tiden er meget lille.
Kan varmt anbefales med og uden chokolade overtræk. Det er et hit bland børn



White Meringue Frosting 


450 g sukker
6 past æggehvider
1 1/2 tsk vaniljeekstrakt eller en god stang vanilje

Laves i en metalskål

Pisk alle ingredienserne godt sammen

Fyld en gryde med vand. Når vandet koger, sættes metalskålen oven i gryden (må ikke røre bunden). Der piskes indtil alt sukkeret er smeltet. Temperaturen skal være mellem 70-75 grader

Stil skålen tilbage i køkkenmaskinen og pisk indtil frostingen danner stive toppe. Det kan godt tage 10-15 min

Herefter kan der evt kommes pasta farve i, inden den sprøjtes på kagerne





Lad frostingen tørre i end 10 minutters tid. Det er ca. så lang tid der tager at gøre chokoladen klar.
Den chokolade jeg brugte til disse cupcakes var med et kakaoindhold på 57%, hvilket jeg syntes er ok.


Tag en gryde og kom en smule vand i og lave koge.
Tag en skål i gryden og lad den ikke ramme bunden. Husk at der ikke må komme vand i chokoladen, da den ellers bliver ødelagt.
Put 300 gram chokolade i skålen og lad det smelte. 
Skær 300 gram chokolade i små stykker, da det nemmere smelter.
Tag det smeltede chokolade og hæld halvdelen i det hakkede chokolade og rør det rundt.
Tag det sidste smeltede chokolade og hæld i chokolade blandingen og rør rundt til det bliver en ensartet masse.


Dyp nu cupcakes ned i chokoladen så hele frostingen bliver dækket af chokoladen. Hold den nede i 20 sekunder så overskuds chokolade drypper af.


Sidst men ikke mindst tager du pynt på alt efter hvad du vil havde på.



Dette er så det færdige resultat♥





God fornøjelse!
Smil























Ingen kommentarer:

Send en kommentar