onsdag den 23. april 2014

Færøsk æblekage med vanilje og frysetørret hindbær

For en del år siden var jeg til en familiefest, hvor min svigerinde lavede denne fantastiske kage, som jeg ikke havde smagt eller for den sags skyld hørt om før.
Har selv tilføjet vaniljesukker og frysetørret hindbær, da jeg syntes det giver det ekstra til kagen.
Bundene giver en karamel og blød smag som er et godt modstykke til den lækre æble/vaniljecreme.

En god forårskage.


Bunde:

4 stk æggehvide
175 gram sukker
1 spsk kartoffelmel

Æble/vaniljefyld:

1/4 l piskeføde
3 dl creme fraiche
1 tsk vaniljesukker
4 stk æbler

Karamelcreme:

4-5 spsk lys sirup
80-100 gram flormelis
11/2 vaniljesukker
1/4 l piskefløde

Evt.
2 tsk frysetørret hindbær

Fremgangsmåde:

Æggehvider og sukker piskes stive. (hvis du vælger, at bruge sprøjtepose som jeg, så lav halvanden gang opskrift, da man bruger lidt mere)
Kartoffelmel blandes i.
Der laves to bunde (hvis du gerne vil opnå samme størrelse på bundene, så tag en form og tegn en tydelig streg rundt om den, og vend bagepapiret om).
Bag på 160 grader (alm., ovn) i 30-40 minutter (skal være lysebrune i udseendet).
Lad bundene afkøle helt.

Fløden piskes
Creme fraiche og vaniljesukker tilsættes og piskes godt rundt.
Skær æblerne i stykker og bland det med vaniljecremen.
Stil på køl.

Karamelcreme:
Alle ingredienser blandes i en gryde.
Lad det koge i 20-40 minutter til cremen er stiv (hvis du ikke har tid til dette, så køb en god karamel sauce i stedet for).

Lig kagen sammen.
Først bund, så æble/vaniljecreme, så bund, så karamelcreme og til sidst de frysetørret hindbær.

God fornøjelse;0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar