torsdag den 24. april 2014

Hjemmelavet fondant af skumfiduser

Når vi nærmer os sidst i april, så er det der hvor jeg får ekstra travlt ift., mine kager, da mine tre dejlige børn har fødselsdag næsten lige efter hinanden.
Normalt ville jeg bare lave kager uden pynt! - Men som mange af jer nok ved, så har Disney lige kommet ud med deres nye film Frozen. En film som jeg selv er helt vild med.
Filmen har mine unger efterhånden set en del gange, og min ældste datter, som er hende der har fødselsdag har i den forbindelse ønsket sig snemanden Oluf/Olaf som figur på en af kagerne. Ja så må mor jo her i gang.
Men fondant er vildt dyrt i butikkerne, så jeg tænkte, at jeg selv ville lave det denne gang.

Det er utroligt let og tager ingen tid. Syntes dog, at det hurtigt kan blive for tørt hvis man farverne. Så næste gang, vil jeg lade det være lidt mere klistret hvis jeg skal indfarve det med pastafarve.

Egentlig skal du kun bruge 4 ingredienser for at lave fondant.
1. Vand
2. Olie (smags neutralt)
3. Skumfiduser
4. Flormelis

Det kan da ikke være mere enkelt.



Ingredienser:

15 stykker skumfiduser
2 spsk vand
1 smsk smagsneutralt olie (bruger rapsolie)
300 - 350 gram flormelis
Kan evt., tilsætte smagsaromaer og pastafarve.

Fremgangsmåde:

Tag en skål og hæld skumfiduser, vand og olie i.
Stil den i mikroovnen og varm den i 1 minut. Må IKKE blive brune.
Tag skålen ud ag mikroovnen og tilsæt flormelis lidt efter lidt. Brug en elpisker med dejkrogene på (hvis din fondant skal havde den samme farve, så tilsæt pastafarve nu, ellers vent til du har lavet det færdigt, og farv det de farver du nu engang skal bruge).
Når massen bliver for sej for elpiskeren brug da dine hænder.
Når fondanten ikke opleves at være for klistret, tag den ud på bordet og ælt videre (drys flormelis på bordet, så fondantet ikke klistre til bordet).
Den skal helst være lidt klistret da den ellers bliver for tør. Dette er en hårfin balance, og kun noget du kan se og mærke.


Hvis du ikke bruger fondanten med det samme. Så tag den i en pose og luk den til.
Holdbarheden kan være 3-4 uger måske mere.

God fornøjelse;0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar